Alle innlegg av frankscott8

Musikk og kunst som kommunikasjonsmiddel

Afrikanere som ble innhentet og bragt til USA som slaver, hadde med seg mange tradisjoner og egenskaper fra sitt opprinnelige liv. En sterk musikalitet og rytmesans var en av disse.

Slavene ble fratatt muligheten til å kommunisere åpent, så nye kommunikasjonsmidler ble etterhvert utviklet i hemmelighet. Slavene ble introdusert for kristendommen og utviklet etterhvert en sterk bibelkunnskap. På tross av at slavene hadde en meget begrenset mulighet til å kommunisere seg imellom, fikk de fleste med seg viktig informasjon. Det ble utviklet et finurlig og komplekst kodesystem gjennom blant annet sang. Mange av sangene inneholdt koder som refererer til bibelhistorien.

Ord som Caanan, heaven, paradise, betydde Canada, landet som var målet for de fleste med et håp om å oppnå friheten. Flere sanger inneholder referanser til Jordan-elva, som i bibelen blir omtalt som «kilden til Guds hage». I slavenes sang, symboliserer Jordan-elva, «The Ohio River», som skiller mellom sør- og nordstatene i USA. Jeg forklarer bruken av sang som kart, i artikkelen om «Underground railroad – Follow the drinking gourd»

Et annet viktig kommunikasjonsmiddel var en type lappetepper (quilts), som de kvinnelige husslavene sydde. Teppene var på størrelse med en vanlig dyne og ble sydd med ulike motiver på.

Hvert av disse motivene var koder som beskrev status i rømningsprosessen. Husslaven fikk en melding fra «The underground railroads» agenter, og hang dermed ut et teppe på verandaen, med et motiv som symboliserte status.

Se de forskjellige motiver og deres betydning her: http://home2.fvcc.edu/~cgreig/final/blocks.html

Når disse teppene ble hengt ut for lufting, kunne arbeiderne på gården, tydelig se beskjeden.

Disse som hadde sett dette symbolet, tok turen ut til åkrene og sendte beskjeden videre, til de som arbeidet der,  i form av sanger. Disse sangene hadde enkle tekster med symbolske ord som slavene hadde lært gjennom gjentagende gjennomganger, i muligens flere år.

Plantasjeeierne trodde at sang, kun var for å motivere til høyere arbeidsmoral, så de tillot dette i stor grad. Dette gav slavene en god, og kanskje den eneste, mulighet til kommunisere og planlegge flukt.

All the pretty little horses

I 2014 ble jeg jeg kjent med denne sangen og dens historie igjennom tilfeldig surfing på nettet. Jeg ble så fascinert at jeg gjorde en egen versjon av den og publiserte den på YouTube.

«All the pretty little horses»  ble opprinnelig sunget av en afro-amerikansk slave som ikke kunne ta vare på barnet sitt fordi hun var for opptatt med å ta vare på mesterens barn. Hun ville derfor synge denne sangen til hennes mesters barn. Opprinnelig var teksten «fugler og sommerfugler, hakker på øynene hans», men ble endret til «fugler og sommerfugler, flagrer rundt øynene» for å gjøre vuggesangen mindre voldelig for yngre barn. Denne teorien er støttet av referansen til «wee little lamby…cried for her mammy» siden slaver ofte var tvangsskilt fra sine egne familier for å tjene sine eiere. Dette verset er i en helt annen emosjonell dybde enn resten av vuggesangen, noe som tyder på en spesiell betydning.

Referanse: http://anthrocivitas.net/forum/showth…

Gammel bjørk

Ofte har jeg hatt denne følelsen av å ikke passe helt inn der jeg befinner meg i livet. Alltid et ønske om å bryte ut og bo et helt annet sted, og leve skjermet fra alt av samfunnets forventninger.  I mine dypeste depresjoner, såg jeg for meg en hær av «engler» som kom og hentet meg, og flyttet meg over til et mere isolert sted. Til og med fengsel kunne til tider vært et bedre alternativ til der jeg var, der og da. Når jeg ser tilbake på denne tiden, oppdager jeg at det meste var konstruert inne i mitt eget sinn. Jeg hadde egentlig et godt liv, men jeg  var ikke i stand til å forvalte de gode ressursene på en fornuftig måte.

«Gammel bjørk» handler om å ønske noe annet det man har, men vet ikke helt hvorfor. Det å være denne gamle bjørka, symboliserer dette med å slippe å forholde meg til omgivelsene rundt meg. Til slutt innser jeg at, ved å ønske å være et tre, vil jeg aldri kunne bli et tre. Fordi et tre ville aldri ønsket å være noe annet en nettop et tre. Jeg håper det er mulig å se metaforen her 🙂

Musikalsk er låten en enkel poplåt, med et snev av soul/blues kanskje?! Ihvertfall har den et  akustisk uttrykk.

Mang en gang så har æ møtt mæ sjøl i døra
Men kvar ein gang det skjer så veit ijt ka æ ska gjørra
Når æ møte veggen sei æ bærre takk for sist
For det e vanskelig å be om hjelp for en sliten ateist

Æ skull gjerne vært ei stor og gammel bjørk
Ingen stor bekymring bærre løv te tørk
Står og skue fylt med ro og uten frykt
Og i vær og vind og nattemørket står det like trygt

Du skjer kor æ e
det e’tj så vanskelig det
Men læs du mellom linjan
Vil du finn en klar beskjed
At æ villa gjern ha vært et annja sted

Æ veit ij koffer æ går rundt og e så redd
Æ har ingenting å tap
Og det e itjnå som ha skjedd
Æ e iijnå redd for slanga
Eller voodoo-hekseri
Men æ bli dårlig av skjema og statsbyråkrati

Men æ tenke fortsatt på den bjørka som æ sa
Bærre læn sæ mot en vind og vær still og likegla’
Men det ønske hindre mæ i å vær akkurat det
For et tre vil aldri ønsk å vær nå anjt enn det det e

Femogtredvetusen eller to

Noen ganger jobber jeg med låter og produksjoner i dager og uker. Denne låten tok meg 2 dager å skrive og produsere. Hvis alt fungerer og fenger godt med en gang, ser jeg ingen grunn til å dvele og lete etter ting jeg kunne gjort annerledes.

Teksten handler om en erkjennelse av å ikke nødvendigvis ha nådd sine store mål i livet, men allikevel være tilfreds med det man har oppnådd. Etterhvert som tiden går, dukker det opp nye elementer i livet som kan være viktigere enn rikdom og berømmelse. I dette tilfellet var det kjærligheten som ble en viktig faktor i livet og publikumsantallet på en konsert er ikke viktig så lenge din kjære sitter der og smiler til deg.

spotify:album:6X9hxA35hxm1vilpNpetLp

Myte

Myte er min første publiserte single på eget selskap. Denne låten ble til ved at jeg ved et feilskjær, spilte feil akkord på pianoet. Jeg syntes klangen på denne akkorden var så vakker at jeg ville forske videre på hvordan jeg kunne integrere den i et enkelt arrangement.

Teksten handler om å se realiteten i det å ha passert ungdomstiden, og samtidig være motivert til å gå videre i møte med nye utfordringer og erfaringer. Selv hadde jeg en tendens til å tro at livet snart var over, i ung alder. Jeg hadde vanskelig for å se meningen i å anstrenge meg med fremtidsplaner. Da jeg  passerte 40 år, fikk jeg et mere edruelig syn på livet og begynte å se lyst på tilværelsen. Den største oppdagelsen var å se at livet var langt i fra over.

spotify:album:1PXhbwLdNzMBTi5YMyaMky

Myte

Tekst og melodi: Frank Scott

 

Det e en myte, at livet e kort

Det e faktisk det lengste æ nånn gang har fått

Det e ei løgn at tia går for fort

Om æ ser tebake, e det my æ har fått gjort

 

Æ mesta my av tia mi, da æ va ung og skjør

Æ trudd det va forventa å mist livet før vi dør

Æ hadd det frøktelig travelt, sjøl om æ hadd godt om tid

No har æ levd i enda 30 år og det e langt ifra forbi

 

Det e en myte, at kjærlighet gjør blind

Før æ traff min kjære, flaug æ sanselaus i vind

Det e ei løgn at unkarsliv e bra

Det alltid gost å kommå heim te den du har reist ifra

 

Æ gikk ifra mang såre blikk da æ va ung og pen

Æ trudd det va forventa å kunna stå på eigne bein

Æ hadd det frøktelig travelt, sjøl om æ hadd godt om tid

No har æ levd i enda 30 år og det e langt ifra forbi

The underground railroad – Follow the drinking gourd

The underground railroad

Selv om slavedrift var en legalisert virksomhet i store deler av USA på 16-17 og 1800-tallet, hadde slavene mange sympatisører. Dette var mennesker, ofte fra Nordstatene, eller Kanada der det var totalforbud på slavedrift. Slavene levde under observasjon og hadde derfor vanskelig for å snakke fritt. Derfor ble det etterhvert utviklet et kodesystem som bare slavene selv og dere sympatisører forstod. F.eks mange av spirituals-sangene inneholdt mange koder. Der f.eks elva jordan blir nevnt, er det i realiteten Ohio-river, som deler nord og sør, det blir referert til. Ohio-river var selve symbolet på den siste port til frihet. Dette var dessverre ikke den fulle sannhet for mange flyktende slaver. Mange slaver som klarte seg over elva og inn i nordstaten ble fanget, kidnappet og solgt tilbake til slavedrivere i sør. For å være helt sikker, burde de klare å komme seg hele veien til Kanada. Dette var en kraftanstrengelse uten sidestykke, men mange klarte det takket være «The underground railroad». The underground railroad var nok et eksempel på bruk av koder. Det var nemlig ingen jernbane, og ikke var den under jorden heller. «UGR» var en rekke mennesker som sto på post for å huse flyktende slaver. Om rømlingene klarte å komme seg over Ohio river, hadde de muligheten til å søke ly i en rekke små gårder og hus som var tilegnet formålet. Slavene ble fortalt at hvis det brandt et lys i vinduet, så var huset tilgjengelig for å søke husrom i. Der fikk de mat og tak over hodet. Samtidig ble de også geleidet videre til neste post.

Her står jeg sammen med mine elever, utenfor en slik "stasjon". Dette huset står i Memphis TN, like ved Mississippis elvebredder. I dag er det et museum som heter Slavehaven - The Underground Railroad Muesum.
Her står jeg sammen med mine elever, utenfor en slik «stasjon». Dette huset står i Memphis TN, like ved Mississippis elvebredder. I dag er det et museum som heter Slavehaven – The Underground Railroad Muesum.

På flere «stasjoner» var det hestetransport. Her ble slavene plassert i små hestevogner som på engelsk kalles «Charriots». Flere kjente spirituals referer til slike vogner, bl.a. «Swing low, sweet charriot».

Men for å komme så langt, var det mye slit og tårer før den tid. En slik flukt kunne behøve flere måneder om ikke år med forberedelser. Og med så lite talefrihet slavene hadde var det vanskelig med kontinuerlig planlegging. Derfor var det godt at det fantes mennesker som allerede hadde lagt en plan for dem. En av disse menneskene var Peg Legged Joe. Han var en gammel sjømann som bar navnet på grunn av sin karakteriske trefot på høyre side. Han søkte seg jobb på plantasjene som vokter ute på bommullsåkrene. Slik fikk han mulighet til ha små samtaler med slavene. Han kunne også komme tettere innpå dem på kveldene. Peg Legged Joe hadde laget et kodesystem i form av en sang som han lærte slavene. Slavene fikk nemlig lov til å synge mye. Det viste seg at sang stimulerte til mer effektivt arbeid. Denne sangen ble kalt Follow the drinking gourd.

Follow the drinking gourd

When the sun goes back and the first quail calls

(= Vår. Dette var den sesongen da det var minst klimatiske utfordringer. Quail = Vaktel, en fasanfugl)

Follow the drinking gourd

(= Slavene drakk av uthulede gresskar (gourd). I dette tilfellet, refereres det til «The great dipper», Karlsvogna. Om du strekker en rett linje mellom de to bakerste stjernene på vogna og videre, vil denne linja følge til Polarstjerna (Nordstjerna))

The old man is a-waitin’ for to carry you to freedom

(Peg legged Joe var en av grunnleggerne av «The underground railroad. Han hadde en trefot på høyre side. Derav navnet. Peg Leg = Trefot)

Follow the drinking gourd 3 x

For the old man is a-waitin’ to carry you to freedom

Follow the drinking gourd

The river bed makes a mighty fine road,

(=Elvebreddene)

Dead trees will show you the way

And it’s left foot, peg foot, traveling on

(=Peg legged Joe risset inn et symbol som viser en venstre fot og en sirkel etter en trefot, i trærne langs elvebredden. Det var et tegn på at de var på rett vei)

Follow the drinking gourd

The river ends between two hills

Follow the drinking gourd

There’s another river on the other side

(= her forklares landskapet. De måtte opp på åsen for å se en ny sti, der en ny elv møtte dem)

Follow the drinking gourd

When the great big river meets the little river

(=The great big river var Ohio river. Elven utgjorde den sørlige grensen for Nordvestterritoriet og dermed også grense mellom slavestatene og de frie statene før den amerikanske borgerkrigen.)

Follow the drinking gourd

For there’s an old man waiting for to carry you to freedom

(=Nede bunnen av åsen og ved elvens bredde, ventet Peg legged Jo for å skysse dem med båt over elva. )

Follow the drinking gourd

 

Ohio River var en viktig barriere å krysse for slavene som prøvde å rømme mot frihet
Ohio River var en viktig barriere å krysse for slavene som prøvde å rømme mot frihet

 

Fristatene (blå) og slavestatene (røde) i 1861.
Fristatene (blå) og slavestatene (røde) i 1861.

 

Sweet home Chicago. En rip-off, men fra hvilken versjon?

Mange kjenner den klassiske 12-takteren «Sweet home Chicago» fra filmen «The Blues Brothers (1980)». Der låten presenteres med et mid-tempo, lystig arrangement med høy partyfaktor. Låten har tatt mange runder og omveier for å komme dit. «Sweet home Chicago» er kreditert legendariske Robert Johnson som gjorde et opptak av denne så tidlig som 23. November 1936,  på Rom 414 på  Gunter Hotel i San Antonio, Texas.

Det er ikke ukjent at standard blueslåter kan ligne på hverandre, men «Sweet Home Chicago» har helt klare referanser til en annen klassiker, «Kokomo Blues».  «Kokomo blues» ble først kreditert gitarist Scrapper Blackwell i 1928.  Senere i 1933 gjorde James Arnold, kjent som Kokomo Arnold, krav på låten og gav den tittelen «Old original Kokomo blues».  Det er også flere versjoner involvert her, men det får bli en annen historie.

Det som jeg finner interessant, er at Robert Johnsons «Sweet home Chicago» inneholder ellementer fra både Scrapper Blackwells og  Kokomo Arnolds versjoner. Ellementer som ikke er felles for begge versjoner. Det låter for meg som at Robert Johnson har hørt begge disse opptakene og mikset disse til sin egen låt.

Det vokale uttrykket på Roberts refreng, «mmmm baby don’t you want to go…» ligner veldig på Scrapper Blackwells refreng:

«Mmmm, baby don’t you want to go (2×)                                                      Pack up your little suitcase, Papa’s going to Kokomo»

Versene på «SHC» derimot, går mere i retning av Kokomo Arnolds karakteristiske tellelinje «One and two is three, four and five and six».

Du kan jo vurdere selv og gi meg gjerne tilbakemeldinger om du har noe kjennskap til dette.

(ref: Wikipedia og egen research)